Browsing by Author "Aziz, Zahara"
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
Item ANALISA TINGKAT KEPUASAN MAHASISWA TERHADAP KUALITAS PENDIDIKAN di UNIVERSITAS RIAU(2014-04-08) Suarman; Aziz, Zahara; Yasin, Ruhizan MuhammadPenelitian ini bertujuan untuk mengkaji tingkat kepuasan mahasiswa Universitas Riau sebagai pedoman dalam peningkatan mutu perguruan tinggi. Penelitian survey dilakukan terhadap 387 mahasiswa Universitas Riau dari semua fakultas. Hasil penelitian secara umum mahasiswa Universitas Riau memiliki kepuasan yang tinggi terhadap 6 aspek yaitu 1) fasilitas pendidikan, 2) proses pembelajaran dalam kelas, 3) Fasilitas ekstrakurikuler, 4) pelayanan staf akademik, 5) kurikulum perguruan tinggi dan 6) pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran. Berdasarkan jenis kelamin terdapat perbedaan signifikan kepuasan mahasiswa Universitas Riau tentang pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan oleh dosen. Terdapat perbedaan signifikan kepuasan mahasiwa Universitas Riau tentang kurikulum, mahasiswa laki-laki memiliki kepuasan lebih rendah berbanding mahasiswa perempuan. Selanjutnya berdasarkan bidang sosial sains dan natural sains terdapat perbedaan signifikan kepuasan mahasiswa tentang fasilitas pengajaran dan pembelajaran, mahasiswa sosial sains memiliki kepuasan lebih tinggi berbanding mahasiswa natural sainsItem ANALISA TINGKAT KEPUASAN MAHASISWA TERHADAP KUALITAS PENDIDIKAN di UNIVERSITAS RIAU(2014-06-26) Suarman; Aziz, Zahara; Yasin, Ruhizan MPenelitian ini bertujuan untuk mengkaji tingkat kepuasan mahasiswa Universitas Riau sebagai pedoman dalam peningkatan mutu perguruan tinggi. Penelitian survey dilakukan terhadap 387 mahasiswa Universitas Riau dari semua fakultas. Hasil penelitian secara umum mahasiswa Universitas Riau memiliki kepuasan yang tinggi terhadap 6 aspek yaitu 1) fasilitas pendidikan, 2) proses pembelajaran dalam kelas, 3) Fasilitas ekstrakurikuler, 4) pelayanan staf akademik, 5) kurikulum perguruan tinggi dan 6) pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran. Berdasarkan jenis kelamin terdapat perbedaan signifikan kepuasan mahasiswa Universitas Riau tentang pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan oleh dosen. Terdapat perbedaan signifikan kepuasan mahasiwa Universitas Riau tentang kurikulum, mahasiswa laki-laki memiliki kepuasan lebih rendah berbanding mahasiswa perempuan. Selanjutnya berdasarkan bidang sosial sains dan natural sains terdapat perbedaan signifikan kepuasan mahasiswa tentang fasilitas pengajaran dan pembelajaran, mahasiswa sosial sains memiliki kepuasan lebih tinggi berbanding mahasiswa natural sains.Item FACTORS THAT INFLUENCE STUDENTS' SATISFACTION AT RIAU UNIVERSITY(2014-04-10) Suarman; Aziz, ZaharaThis study investigated the correlation of perception of the teaching and learning quality with students’ satisfaction at the University of Riau. The goals are to identify the perception of the quality of teaching and its correlation with the students’ satisfaction to improve the quality of higher education. This study used survey method involving 387 students as a sample at Riau University. Instruments of teaching and learning quality consisted of 9 dependent variables and 1 dependent variable, students’ satisfaction. The findings were analyzed by descriptive method, ttest, correlation and regression. The findings of the study shows that students’ perception of teaching quality is at medium level, while the students’ satisfaction are also at medium level. Inferential analysis showed that there are differences on perception of teaching and learning quality based on gender and long periode of study, and the major of study in education. Correlation Analysis showed those students’ perception of teaching and learning quality has positive correlation with students’ satisfaction, while regression test shows that there are positive contributions of 9 variables of teaching and learning quality to s students’ satisfaction. Researchers provide recommendations that university need to know the needs students in the teaching and learning of either physical or method in building better relationships with university students and among students in order to enhance the quality of higher education.Item THE IMPACTS OF CERTIFICATION POLICY ON TEACHERS’ WORKING PERFORMANCE: A CASE OF RIAU(2014-04-10) Suarman; Aziz, Zahara; Yasin, Ruhizan MohammadThe aim of this study is to examine the relationship between the students’ perception of the quality of teaching and learning and their satisfaction in a great university in Indonesia, which was very important in the effort of upgrading the quality of higher education. A survey research involving the sample of 387 students was conducted. The research instruments of the study regarding the quality of teaching and learning consisted of aspects such as the courses, lecturers’ motivation, instructional design, relationship among students, relationship between students and lecturers, task assignment, lecturers’ efficiency, evaluation, obstacles and restraints, as well as the instrument for measuring students’ satisfaction. The research findings were analyzed using the descriptive statistics and inferential statistics such as T-Test, correlation, and regression. The findings showed that students’ perception of the quality of teaching and learning was at the moderate level, and students’ satisfaction was also at the moderate level. Based on the inferential statistics, it was indicated that there was a difference in the perception of the quality of teaching and learning concerning the gender, study period, and field of study. Similarly, there was also a difference in students’ satisfaction based on gender, study period, and field of study. The correlation analysis showed that students’ perception of the quality of teaching and learning had a positive relationship with their satisfaction, whereas the results of the regression test presented the existence of the 9 dimensions of positive contributions of the quality of teaching and learning in relation to students’ satisfaction. The study recommendation is that the university find out about students’ needs in the teaching and learning processes, including the physical needs or methods of generating a better relationship between the students and university as well as among students in order to enhance the quality of higher education. Thus, the main implication of this study regarding the education discipline was the discovery of the status of the quality of teaching and learning in an educational institution as the principal factor of the increment in students’ satisfactionItem MENINGKATKAN KEMAHIRAN ASAS POSES SAINS DALAM KALANGAN PELAJAR SEKOLAH MENENGAH(2014-06-26) Suhaila, Nany; Aziz, ZaharaPembentukan kurikulum sains di Malaysia adalah berlandaskan kepada falsafah pendidikan sains negara yang bertujuan melahirkan generasi yang menguasai ilmu sains dan berketrampilan teknologi. Penaksiran Kerja Amali (PEKA) sains telah dilaksanakan pada tahun 1999, yang merangkumi 3 dimensi iaitu kemahiran proses sains, kemahiran manipulatif dan penerapan nilai-nilai murni. Kajian ini bertujuan meningkatkan tahap kemahiran asas proses sains yang meliputi tiga konstruk iaitu pemerhatian, pengkelasan, pengukuran. Kajian ini melibatkan seramai 38 orang pelajar tingkatan 1 di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Hartamas, Kuala Lumpur. Penilaian adalah berdasarkan kriteria Penaksiran Kerja Amali (PEKA) Sains yang telah ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia. Penyelidikan ini menggunakan kaedah kajian tindakan yang mengandungi empat fasa iaitu kenal pasti masalah (ujian pra), perancangan, membuat tindakan dan penilaian (ujian pos). Setiap konstruk di nilai mengikut skor iaitu skor 1(lemah), skor 2 (sederhana) dan skor 3 (baik). Dapatan kajian mendapati bahawa 100% pelajar menunjukkan peningkatan kepada tahap yang lebih baik. Implikasi dari kajian ini mencadangkan bahawa kemahiran asas proses sains perlu dibangunkan bagi memupuk pembudayaan sains dalam kalangan pelajar seterusnya mendorong kepada pemikiran yang proaktif, kritis dan kreatif yang sejajar dengan perkembangan arus sains dan teknologi masa kini.Item MENINGKATKAN PERPADUAN DALAM KALANGAN PELAJAR MELALUI MATA PELAJARAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN (PSK)(2014-06-26) Harun, Halimah; Aziz, ZaharaUnity among various ethnic in a country is the most important agenda in order to build the nation to live peacefully and harmony. If there is no unity among them, it is difficult to achieve our gold and therefore we cannot live in harmony. Education plays an important role to achieve unity in our country. Therefore this paper discussed on the effectiveness of module and teaching and learning method by using activitybased in teaching PSK (Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan). Both quantatitive and qualitatitve methods were used to getther the data in this research using Questionnaire, interview, field notes and observation. A total of 157 students and five teachers involved in this study which were conducted in Kuala Lumpur, Malaysia.Item PEMBELAJARAN BAHASA ANTARABANGSA DI MALAYSIA: BAHASA JEPUN(2014-06-26) Rahmat, Rozalina; Aziz, ZaharaPembelajaran bahasa Jepun bukan sahaja berguna dalam pelbagai bidang, malah juga dapat menyediakan negara ke arah negara maju sepenuhnya menjelang tahun 2020. Pengetahuan bahasa ini akan menjadi asas dalam menimba sebanyak mungkin ilmu pengetahuan di bidang sains dan teknologi dari negara Jepun. Dalam usaha untuk menjadi negara maju, negara memerlukan tenaga manusia yang berkepakaran tinggi di bidang sains dan teknologi. Kejayaan yang dicapai oleh negara Jepun perlu dipelajari dan dicontohi. Oleh itu, melalui pembelajaran bahasa Jepun yang dilaksanakan di sekolah-sekolah di Malaysia ini, diharapkan dapat membantu melahirkan modal insan yang multi lingual seterusnya dapat mencapai matlamat pembelajaran bahasa antarabangsa amnya, bahasa Jepun khususnyaItem PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN KEMAHIRAN BAHASA(2014-06-26) Mulian, Yenni; Aziz, ZaharaMedia pengajaran merupakan sarana bahan bantu yang dapat memberi kemudahan pelajar untuk belajar terutama melalui indera pendengaran dan penglihatan. Bahan bantu ini dapat mempercepat proses pembelajaran murid dan dapat membuat pengajaran menarik dan relatif lebih mudah. Keberhasilan proses belajar sangat tergantung dari pemamfaatan semua indera yang dimilki manusia itu sendiri. Melalui penggunaan media murid dapat mengajar dirinya sendiri untuk mencapai tujuan pendidikan. Media pengajaran dapat membantu guru dalam menciptakan berbagai situasi kelas, menentukan metode pengajaran yang akan dipakai dalam situasi yang berlainan dan menciptakan iklim emosional yang sehat diantara murid-muridnya. Media pengajaran digunakan untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran, karena dengan media hal yang abstrak menjadi konkrit dan mudah dimengerti. Salah satu masalah dalam pendidikan adalah kepelbagaian siswa dalam pengalaman yang menyebabkan perbezaan persepsi siswa terhadap pengajaran tertentu. Berkaitan dengan hal tersebut, maka melalui makalah ini penulis ingin membincangkan tentang pengggunaan media gambar dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa sehingga dapat mengatasi masalah yang telah disebutkan diatas. Media gambar yang baik, dalam pengajaran bahasa dapat berfungsi membantu memahami hal-hal yang sulit diterangkan dengan kata-kata juga dapat menyamakan persepsi pelajar terhadap sesuatu kata yang diajarkan. Media ini berfungsi menyalurkan pesan dari sumber informasi ke penerima pesan. Di samping itu, media gambar merupakan media visual yang dapat membantu guru dalam penyampaian pesan secara nyata sehingga memudahkan siswa dalam memahami konsep bahan pembelajaran. Media gambar relatif murah, mudah difahami, dan mudah dinikmati.Item RELATIONSHIP BETWEEN LECTURES AND STUDENTS IN UNIVERSITY OF RIAU INDONESIA(2014-04-08) Suarman; Aziz, Zakaria; Aziz, Zahara; Yasin, Ruhizan Muhammadthis study aims to reveal the extent of the relationship of lectures and students as subjects of teaching. Relationship tetween them has an important role in improving the quality of education. Surveys conducted in University of Riau lndonesia with a total sample of 387 students were drarvn randomly from each faculty to give their vielvs on the relationship of lecturers and students in a university environment. Results showed students generally hold the view that the relationship of lecturers and students are at a medium level. The results oft test analysis based on gender and field ofstudy found that there is no difference in student perceptions trased on gender (men and women), based on the field ofstudy (science and social science). It can be concluded that the relationship of lecturers and students is still limited to teachers and learners in the classroom teaching. The relationship of lecturers and students should not only be linrited to the classroom learning environment, but also in universities' environment'