Browsing by Author "Suki, Norazah Mohd"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item PELANCONGAN DI INDONESIA DAN MALAYSIA: SATU KAJIAN DESKRIPTIF(2014-02-18) Sasmita, Jumiati; Suki, Norazah MohdKajian deskriptif ini bertujuan menganalisis pelancongan negara Indonesia dan Malaysia berdasarkan reka bentuk kajian kepustakaan. Hasil kajian ini begitu signifikan dalam penyeneraian usaha yang perlu dilakukan oleh pembuat keputusan strategik dan holistik dalam mempertahankan dan seterusnya meningkatkan jumlah pelancong di kedua-dua negara. Hasil kajian mendapati tujuan pelancong datang ke Malaysia adalah kerana pelancongan pendidikan dan pelancongan kesihatan. Manakala pelancong dari Malaysia yang datang melancong ke Indonesia bertujuan pelancongan rekreasi dan membeli-belah. Kajian ini mencadangkan bahawa satu usaha murni perlu dipraktikkan oleh kerajaan Malaysia dan pemain industri di Malaysia seperti menitik beratkan dimensi memberikan layanan yang baik dan selesa kepada pelancong seperti keramahan oleh pegawai Imigresen, perkhidmatan yang memuaskan oleh para jururawat kesihatan, fasiliti yang baik dan terkini di bidang kesihatan, dan juga keramahan oleh kakitangan university dengan memberikan perkhidmatan yang cemerlang. Kerajaan Indonesia pula perlu memainkan peranan yang penting dan dinamik dengan menyediakan layanan yang baik seperti kejujuran pemandu teksi, mengatasi masalah kekotoron pusat-pusat makanan, menyediakan fasiliti pelancongan yang selesa berdasarkan jangkaan pelancong seperti sistem pengangkutan dan penginapan yang selesa dan kawasan rekreasi yang terpelihara dengan baik.Pemain industri pelancongan di Indonesia dan Malaysia harus sentiasa menjaga kualiti tempat-tempat pelancongan disamping memberikan perkhidmatan yang baik, selesa dan berkualiti.Usaha ini akan dapat menarik hati pelancong sedia ada dan pelancong baru dan akhirnya dapat meningkatkan imej negara di mata dunia.Arah tuju untuk penyelidikan masa depan juga ada dibentangkan.Item STRUCTURAL REALTIONSHIPS OF PASSENGER SATISFACTION WITH AIRLINE SERVICE QUALITY(2014-02-18) Suki, Norazah Mohd; SukI, Norbayah Mohd; Eranza, Datu; Razali, Datu; Sasmita, JumiatiThis study aimed to examine the effects of aspects of airline service quality, such as airline / terminal tangibles and empathy on levels of customer satisfaction with service quality. The relationship between these levels of satisfaction and the general perceptions about service quality was also investigated. A total of 250 respondents who had regularly patronized either Malaysia Airlines or AirAsia over the last six months were selected via convenience sampling method. Structural Equation Modeling (SEM) approach was used for data analysis. Empirical results via SEM revealed that the relationship between customer satisfaction with the service quality of the airline providers and 'word-of-mouth' recommendations is a consistent one. Furthermore, customer satisfaction with the service quality of the airline providers is widely influenced by empathy, which is why flight punctuality and good transportation links between city venues and airports are prioritized by providers