Browsing by Author "Sasmita, Jumiati"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item KEPEMIMPINAN PRIA DAN WANITA(2014-02-18) Sasmita, Jumiati; Raihan, Said As’adPenelitian deskriptif ini bertujuan menganalisis kepemimpinan Pria dan Wanita berdasarkan Study Kepustakaan dan Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan kepemimpinan pria dan wanita. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Pada dasarnya, wanita memiliki sifat-sifat dasar untuk sukses sebagai pemimpin. Karena cenderung lebih sabar, memiliki empati, dan multitasking, mampu mengerjakan beberapa hal sekaligus, Dalam hal kuasa, pria pun cenderung mengunakan kuasa yang berasal dari otoritas formalnya atau dari posisinya di dalam organisasi tersebut. Tidak demikian halnya dengan wanita sebab mereka lebih siap membagi kuasa dan informasi yang dimilikinya kepada bawahan. Gaya kepemimpinan kaum wanita bersifat interaktif merupakan kepanjangan dari naluri interaksi atau relasi yang sudah mengakar dalam kepribadian mereka. pemimpin lelaki lebih cenderung ke arah kepemimpinan “tendency“. Gaya kepemimpinan pria dalam organisasi disebut transaksi, sedangkan wanita lebih suka menggunakan pendekatan partisipasi di mana para bawahan didorong untuk memberikan sumbangsih demi kepentingan organisasi. Selanjutnya wanita selalu lebih mementingkan hubungan interpersonal, komunikasi, motivasi pekerja, berorientasi tugas, dan bersikap lebih demokratis dibandingkan dengan lelaki yang lebih mementingkan aspek perancangan strategik dan analisaItem PELANCONGAN DI INDONESIA DAN MALAYSIA: SATU KAJIAN DESKRIPTIF(2014-02-18) Sasmita, Jumiati; Suki, Norazah MohdKajian deskriptif ini bertujuan menganalisis pelancongan negara Indonesia dan Malaysia berdasarkan reka bentuk kajian kepustakaan. Hasil kajian ini begitu signifikan dalam penyeneraian usaha yang perlu dilakukan oleh pembuat keputusan strategik dan holistik dalam mempertahankan dan seterusnya meningkatkan jumlah pelancong di kedua-dua negara. Hasil kajian mendapati tujuan pelancong datang ke Malaysia adalah kerana pelancongan pendidikan dan pelancongan kesihatan. Manakala pelancong dari Malaysia yang datang melancong ke Indonesia bertujuan pelancongan rekreasi dan membeli-belah. Kajian ini mencadangkan bahawa satu usaha murni perlu dipraktikkan oleh kerajaan Malaysia dan pemain industri di Malaysia seperti menitik beratkan dimensi memberikan layanan yang baik dan selesa kepada pelancong seperti keramahan oleh pegawai Imigresen, perkhidmatan yang memuaskan oleh para jururawat kesihatan, fasiliti yang baik dan terkini di bidang kesihatan, dan juga keramahan oleh kakitangan university dengan memberikan perkhidmatan yang cemerlang. Kerajaan Indonesia pula perlu memainkan peranan yang penting dan dinamik dengan menyediakan layanan yang baik seperti kejujuran pemandu teksi, mengatasi masalah kekotoron pusat-pusat makanan, menyediakan fasiliti pelancongan yang selesa berdasarkan jangkaan pelancong seperti sistem pengangkutan dan penginapan yang selesa dan kawasan rekreasi yang terpelihara dengan baik.Pemain industri pelancongan di Indonesia dan Malaysia harus sentiasa menjaga kualiti tempat-tempat pelancongan disamping memberikan perkhidmatan yang baik, selesa dan berkualiti.Usaha ini akan dapat menarik hati pelancong sedia ada dan pelancong baru dan akhirnya dapat meningkatkan imej negara di mata dunia.Arah tuju untuk penyelidikan masa depan juga ada dibentangkan.Item PENGARUH KEMAMPUAN, MOTIVASI, DAN PELUANG TERHADAP PRESTASI KERJA PEGAWAI NEGRI SIPIL DI PROVINSI RIAU(2014-07-01) Sasmita, JumiatiThis research aims to examine the effect of ability, opportunity and motivation on job performance. Furthermore the effect of opportunity on motivation and job performance and the effect of motivation on job performance. Data was collected from 500 respondents who are the civil servants working in Riau Province via simple random sampling technique. Structural equation modelling was applied to examine the proposed research model. Ability significantly influence the opportunity, motivation and job performance, of the civil servants in Riau Province. Opportunity has a significant influence on the motivation. However, it is unable to significantly influence job performance of the civil servants in Riau Province. Motivation has insignificant influence on the job performance of the civil servants in Riau Province due to no recognition is offers to respective employee for excellent quality of duties. The results of this study will be beneficial for government in Riau Province in formulating strategies to retain their civil servants’. Implications of the study with directions for future research are also discussedItem STRUCTURAL REALTIONSHIPS OF PASSENGER SATISFACTION WITH AIRLINE SERVICE QUALITY(2014-02-18) Suki, Norazah Mohd; SukI, Norbayah Mohd; Eranza, Datu; Razali, Datu; Sasmita, JumiatiThis study aimed to examine the effects of aspects of airline service quality, such as airline / terminal tangibles and empathy on levels of customer satisfaction with service quality. The relationship between these levels of satisfaction and the general perceptions about service quality was also investigated. A total of 250 respondents who had regularly patronized either Malaysia Airlines or AirAsia over the last six months were selected via convenience sampling method. Structural Equation Modeling (SEM) approach was used for data analysis. Empirical results via SEM revealed that the relationship between customer satisfaction with the service quality of the airline providers and 'word-of-mouth' recommendations is a consistent one. Furthermore, customer satisfaction with the service quality of the airline providers is widely influenced by empathy, which is why flight punctuality and good transportation links between city venues and airports are prioritized by providers