DSpace Repository

KEBERKESANAN PENGGUNAAN MEDIA BERASASKAN ALAM SEKITAR DALAM MENINGKATKAN KEMAHIRAN PROSES SAINS DAN PENCAPAIAN PELAJAR

Show simple item record

dc.contributor.author Vebrianto, Rian
dc.contributor.author Osman, Amisah
dc.date.accessioned 2014-06-26T02:18:41Z
dc.date.available 2014-06-26T02:18:41Z
dc.date.issued 2014-06-26
dc.identifier.issn 078-602-19531-0-5
dc.identifier.other wahyu sari yeni
dc.identifier.uri http://repository.unri.ac.id/xmlui/handle/123456789/6410
dc.description.abstract Media pengajaran merupakan komponen penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Salah satu media yang dapat di gunakan dalam P&P adalah Media Berasaskan Alam Sekitar (MBAS). Kajian ini dijalankan untuk melihat keberkesanan penggunaan MBAS yang berasaskan konstruktivisme dalam proses pengajaran dan pembelajaran sains bagi meningkatkan kemahiran proses sains (KPS) dan pencapaian sains pelajar Sekolah Menengah Pertama Siak Sri Inderapura, Riau Indonesia. Kajian ini mengembangkan 4 buah modul bercetak yang terdiri dari 8 sub-tajuk. Kajian ini mengunakan kaedah eksperimen-kuasi dengan rekabentuk “non- equivalent control group design”. Kajian melibatkan sebuah kumpulan rawatan dan sebuah kumpulan kawalan. Kumpulan rawatan menggunakan menggunakan modul alam sekitar. Manakala kumpulan kawalan mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran secara konvensional. Kajian ini dijalankan ke atas sekumpulan 64 pelajar di sebuah sekolah menengah di Siak Sri Inderapura, Riau Indonesia. Instrumen yang digunakan dalam penyelidikan ini adalah ujian Kemahiran Proses Sains (KPS) dan ujian pencapaian pelajar. Analisis dapatan kuantitatif dilakukan secara deskriptif yang kemudiannya disusuli dengan analisis inferensi menggunakan ujian ANOVA dan MANOVA. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan terhadap pengetahuan KPS dan pencapaian dalam sains antara kumpulan pelajar yang mengikuti strategi MBAS dengan kumpulan pelajar yang mengikuti strategi konvensional. Kajian menyimpulkan bahawa pengajaran dan pembelajaran dengan menggunakan MBAS telah memberikan kesan positif terutamanya apabila menggunakan alam sekitar terhadap KPS pelajar dan pencapaian pelajar dalam matapelajaran sains. en_US
dc.description.provenance Submitted by wahyu sari yeni (ayoe32@ymail.com) on 2014-06-26T02:18:41Z No. of bitstreams: 1 21.pdf: 48402 bytes, checksum: f0a04ec1de1dbbb477d5c97e0e8ebe71 (MD5) en
dc.description.provenance Made available in DSpace on 2014-06-26T02:18:41Z (GMT). No. of bitstreams: 1 21.pdf: 48402 bytes, checksum: f0a04ec1de1dbbb477d5c97e0e8ebe71 (MD5) en
dc.description.sponsorship Seminar Pendidikan Serantau 2011 en_US
dc.language.iso en en_US
dc.title KEBERKESANAN PENGGUNAAN MEDIA BERASASKAN ALAM SEKITAR DALAM MENINGKATKAN KEMAHIRAN PROSES SAINS DAN PENCAPAIAN PELAJAR en_US
dc.type UR-Proceedings en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account