Nur, MuhammadOthman, Norasmah2014-01-292014-01-292014-01-29978-602-19531-0-5 Hakwahyu sari yenihttps://repository.unri.ac.id/xmlui/handle/123456789/5407Kajian ini bertujuan untuk menilai dan mengenalpasti tahap motivasi kerja dan kompetensi profesional dalam kalangan guni-guru SMAN Pekanbaru bagi menilai mutu dan kualiti pendidikan di SMAN dari segiperanan dan komitmen gum-guru terhadap bidang keguruan. Motivasi kerja meliputi ciri-ciri beikut: (1) keinginan untuk berjaya, (2) inisiatifketika bekerja, (3) akauntabilitiprofesional serta (4) semangat bekerja dan ketekunan bekerja manakala kompetensi profesionalisme dalam kajian ini pula merujuk kepada ciri-ciri berikut: (1) menguasai matlamatyang berkaitan landasan pendidikan, visi dan misi, (2) memahami dan menguasai sepenuhnya standard pendidikan nasional serta (3) memahami langkahlangkah mengembangkan bahan kurikulum dan bahan pelajaran di bilik darjah. Kajian ini berbentuk tinjauan menggunakan instrumen soal selidik untukdiedarkan kepada 327 orangguru dalam kalangan SMAN Pekanbaru, Indonesia yang melibatkan pemegang Ijazah Sarjanamuda (SI) dan Sarjana (S2). Dapatan kajian tentang tahap motivasi kerja menunjukkan ciri-ciri motivasi kerja yang paling menonjol ialah keinginan untuk berjaya. Hal ini bermaksud guru-guru SMAN Pekanbaru mempunyai dorongan internal untuk berjaya dalam kerjaya, manakala ciri-ciri yang lain hanya berada pada tahap yang sederhana tinggi. Terdapat perbezaan yang signifikan dari segi min motivasi kerja guru lelaki dengan guru perempuan SMAN Pekanbaru, Riau, Indonesia. Tahap kompetensi profesional guru-guru SMAN di Pekanbaru, Riau, Indonesia adalah pada tahap yang cukup berkompetensi dengan nilai min skor 70.02. Terdapat perbezaan yang signifikan dari segi min kompetensi profesional guru lelaki dengan guru perempuan iaitu guru perempuan memiliki kompetensi profesional yang lebih tinggi berbanding guru lelaki.enMOTIVASI KERJA DAN KOMPETENSIPROFESIONALISME GURU-GURU SMAN PEKANBARU INDONESIAUR-Proceedings